Търсене

Двореца на Дожите- Венеция

Венеция е разположена на общо 118 острова и е прорязана от 160 канала. Всяко минаване през тесните улички или по каналите е всъщност едно пътуване през отминалите десетки столетия на града. Най-лесно и удобно Венеция може да бъде прекосена с малките корабчета „вапорето”, но за да бъде непосредствено и пълно съприкосновението с града- музей, посетителят трябва да се разходи пеша по тесните улички, безлюдните площадчета и старинните малки мостове, да извърви живописния път от площад „Рома” при железопътната гара до площад „Сан Марко”- исторически и културен център на града. Това е не само докосване до архитектурата, но и до духа на отминалите столетия, до романтичната градска обстановка, която венецианците са запазили почти непроменена няколко столетия.
Фасадата на храма „Сан Марко” и тържествените здания на Старата и Новата прокурации оформят внушителния площад „Сан Марко”, винаги изпълнен с пъстра, шумна и развълнувана тълпа от стотици туристи, пристигнали тук от всички краища на света.
Непосредствено до фасадата на храма „Сан Марко” се намира входа към Двореца на дожите- най-представителното здание във Венеция и истинска героична поема, създадена от камък и багри, възпяваща славната история на вековния град. Построена през 14-15 век, тази сграда е образец на Венецианската готика. Огромният архитектурен комплекс прави впечатление преди всичко с масивната си и тежка горна част, разположена върху леките филигранни аркади на втория етаж.
Ефирност и изисканост лъха от всяка лоджия от всяка арка, покрити с мраморни ажури, от изваяните растителни мотиви на капителите, от пищните орнаменти по входовете и балконите, от облицовката на разкошните мраморни стени.
Главната врата към двореца представлява тържествен готически портал, наричан „Порта дела Карта”, водещ към вътрешния двор на сградата, откъдето по прочутата „Стълба на гигантите”, увенчана с гигантските каменни фигури на Марс и Нептун се влиза в самото здание.
Вътрешните помещения на двореца са многобройни. Най-обширните от тях са били седалище на различни държавни органи и институции на Венециянската република и през вековете са били превърнати в истински галерии на фрески и платна на големите венециянски живописци. Така наречената зала на Антиколегията и зала на Колегията са декорирани с творби от Тинторето и Веронезе. Непосредствено до залата на колегията се намира едно от най-тържествените помещения- залата на Сената. Преустроена след голям пожар от Антонио да Понте, тя е образец на изискан и тържествен дворцов интериор във венециански стил. Централно място заема величествената творба на Тинторето „Триумфът на Венеция” – царствена жена, символизираща града, заобиколена от алегорични и митологични фигури от народа и патрициите , приема от Меркурий и свитата му даровете на земята и морето. Рисувана през най-славните години на републиката, тази творба изключително завладяващо пресъздава апогея на Венеция.
В залата на Сената с инкрустираните със злато рамки на плафоните са разположени креслата за сенаторите, а на специален подиум се намира тронът на дожа.
Най-обширната в двореца е залалата на Големия съвет, която може да побере повече от 2 000 души. И тук живописта на централния плафон е дело на Тинторето и представлява „Венеция сред морските божества.

Автор: Magdalena Zlateva

Описание

Венеция е разположена на общо 118 острова и е прорязана от 160 канала. Всяко минаване през тесните улички или по каналите е всъщност едно пътуване през отминалите десетки столетия на града. Най-лесно и удобно Венеция може да бъде прекосена с малките корабчета „вапорето”, но за да бъде непосредствено и пълно съприкосновението с града- музей, посетителят трябва да се разходи пеша по тесните улички, безлюдните площадчета и старинните малки мостове, да извърви живописния път от площад „Рома” при железопътната гара до площад „Сан Марко”- исторически и културен център на града. Това е не само докосване до архитектурата, но и до духа на отминалите столетия, до романтичната градска обстановка, която венецианците са запазили почти непроменена няколко столетия.
Фасадата на храма „Сан Марко” и тържествените здания на Старата и Новата прокурации оформят внушителния площад „Сан Марко”, винаги изпълнен с пъстра, шумна и развълнувана тълпа от стотици туристи, пристигнали тук от всички краища на света.
Непосредствено до фасадата на храма „Сан Марко” се намира входа към Двореца на дожите- най-представителното здание във Венеция и истинска героична поема, създадена от камък и багри, възпяваща славната история на вековния град. Построена през 14-15 век, тази сграда е образец на Венецианската готика. Огромният архитектурен комплекс прави впечатление преди всичко с масивната си и тежка горна част, разположена върху леките филигранни аркади на втория етаж.
Ефирност и изисканост лъха от всяка лоджия от всяка арка, покрити с мраморни ажури, от изваяните растителни мотиви на капителите, от пищните орнаменти по входовете и балконите, от облицовката на разкошните мраморни стени.
Главната врата към двореца представлява тържествен готически портал, наричан „Порта дела Карта”, водещ към вътрешния двор на сградата, откъдето по прочутата „Стълба на гигантите”, увенчана с гигантските каменни фигури на Марс и Нептун се влиза в самото здание.
Вътрешните помещения на двореца са многобройни. Най-обширните от тях са били седалище на различни държавни органи и институции на Венециянската република и през вековете са били превърнати в истински галерии на фрески и платна на големите венециянски живописци. Така наречената зала на Антиколегията и зала на Колегията са декорирани с творби от Тинторето и Веронезе. Непосредствено до залата на колегията се намира едно от най-тържествените помещения- залата на Сената. Преустроена след голям пожар от Антонио да Понте, тя е образец на изискан и тържествен дворцов интериор във венециански стил. Централно място заема величествената творба на Тинторето „Триумфът на Венеция” – царствена жена, символизираща града, заобиколена от алегорични и митологични фигури от народа и патрициите , приема от Меркурий и свитата му даровете на земята и морето. Рисувана през най-славните години на републиката, тази творба изключително завладяващо пресъздава апогея на Венеция.
В залата на Сената с инкрустираните със злато рамки на плафоните са разположени креслата за сенаторите, а на специален подиум се намира тронът на дожа.
Най-обширната в двореца е залалата на Големия съвет, която може да побере повече от 2 000 души. И тук живописта на централния плафон е дело на Тинторето и представлява „Венеция сред морските божества.

Близки хотели